Częstą praktyką wśród projektantów samochodów osobowych jest tworzenie charakterystycznych części nadwozia, które nie mają żadnego praktycznego zastosowania i są projektowane tylko i wyłącznie po to, aby ładnie wyglądać i nadawać samochodowi jakiś określony, najczęściej sportowy charakter. Są jednak części, które nie tylko wyglądają ekscytująco, ale mają konkretne praktyczne zadanie i właśnie na tych częściach skupimy się w tym krótkim wpisie.
Wloty powietrza w przednim zderzaku
Na pewno kojarzysz otwory w przednich zderzakach sportowych samochodów. Kojarzą się one z samochodami takich marek jak Ferrari, Lamborghini czy McLaren i nadają im drapieżny charakter. Często podobne otwory pojawiają się w samochodach z niższych półek, aby przywołać skojarzenie z wymienionymi wcześniej markami i są elementami ozdobnymi. Jednak w prawdziwych sportowych samochodach otwory te mają praktyczne zastosowanie. Są to wloty powietrza, które doprowadzają świeże powietrze w okolice kół, a konkretnie hamulców. Ich zadaniem jest chłodzenie tarcz i klocków hamulcowych, które w szybkich samochodach mogą się przegrzać w dosłownie kilka sekund.
Spojler tylny
Ten element aerodynamiczny chyba najmocniej kojarzy się ze zjawiskiem, najczęściej potocznie określanym jako „wieś tuning”. Znane są historie i zdjęcia w internecie, na których można zobaczyć spojlery chałupniczo wykonywane z różnych, nieprzeznaczonych do tego rzeczy. Takie metody tuningu są oczywiście humorystyczną ciekawostką, ale zamontowanie profesjonalnego spojlera tylnego już nią wcale być nie musi. Należy tylko ów spojler kupić w renomowanym sklepie z częściami, takim jak signeda.pl i zamontować go w samochodzie, w którym to ma sens. Praktycznym zadaniem spojlera tylnego nie jest przecież zmiana wyglądu samochodu, a tworzenie dodatkowej siły dociskającej, dzięki której tylne koła mają lepszą przyczepność.
Wlot powietrza w masce
Tego typu wloty kojarzą się najczęściej z amerykańskimi muscle carami i nadają im charakterystyczny i lekko groźny wygląd. Z praktycznego punktu widzenia wloty te przydają się jednak do czegoś innego. Stosuje się je w sytuacjach, w których po modyfikacjach w silniku zaczyna brakować świeżego powietrza. Dzięki wlotom w masce do silnika można doprowadzić jego większą ilość.
Materiał zewnętrzny