Home / Zdrowe odżywianie / Dieta bogatoresztkowa vs. ubogoresztkowa

Dieta bogatoresztkowa vs. ubogoresztkowa

Dieta bogatoresztkowa charakterystyka

Na czym polega dieta bogatoresztkowa/ubogoresztkowa?

Dieta wielu osobom kojarzy się wyłącznie z procesem odchudzania. Wiadomo jednak, że tak nie jest.

Niektóre diety stosuje się w celu łagodzenia dolegliwości związanych z rozmaitymi chorobami, inne zaś po to, aby zapobiegać ich występowaniu lub też pogarszania się stanu zdrowia.

Stąd wyróżnia się między innymi dwa rodzaje diet – bogatoresztkową i ubogoresztkową.

Na czym polegają i czym się różnią? O tym w poniższym artykule.

Na czym polega dieta bogatoresztkowa

Dieta bogatoresztkowa

Dieta bogatoresztkowa (wysokobłonnikowa) jak nie trudno się domyślić, zawiera duże ilości błonnika.

Zalecenia lekarzy i dietetyków wskazują na to, że każdy zdrowy człowiek powinien dostarczyć do swojego organizmu 30-40 g polisacharydów. Wspomniana dieta zaś zakłada, aby każdego dnia spożywać ich więcej, bo 50-70 g.

Zaleca się ją głównie w walce z zaparciami, a także w profilaktyce chorób jelita. Warto również podkreślić, że tego rodzaju dieta skutecznie zapobiega rozwojowi miażdżycy, cukrzycy i otyłości.

Nie należy jednak stosować jej bez konkretnego powodu.

Dieta bogatoresztkowa – na czym polega?

Zasady diety bogatoresztkowej są właściwie proste, ale okazuje się, że nie jeszcze nie wszyscy je znają. Warto wobec tego wymienić każdą z nich. A oto i one:

Zasada 1 – W diecie powinny znajdować się głównie produkty bogate w błonnik – to podstawa.

Zasada 2 – Dieta wyklucza produkty wysokotłuszczowe.

Zasada 3 – Trzecią zasadą diety jest wyeliminowanie z menu słodyczy.

Zasada 4 – Dieta powinna być bogata w herbaty ziołowe wspomagające proces trawienia.

 

Dieta bogatoresztkowa – jakie produkty spożywać?

Lista produktów zalecanych w diecie bogatoresztkowej jest całkiem długa.

Warto wymienić przynajmniej te najważniejsze produkty, jakie powinny znaleźć się w codziennym menu osób decydujących się na jej stosowanie.

Wśród nich są:

  • mąka pszenna i żytnia,
  • pieczywo (razowe, żytnie, mieszane, z otrębami),
  • kasze (gryczana, jaglana, jęczmienna, płatki owsiane),
  • produkty mleczne (mleko, jogurt kefir, twaróg, masło, śmietana),
  • białka jaj,
  • mięso chude,
  • ryby (karmazyn, dorsz, sandacz, szczupak, leszcz, lin),
  • olej sojowy, arachidowy, oliwa z oliwek,
  • gotowane ziemniaki, warzywa i owoce,
  • herbata (słaba) w tym ziołowa,
  • kawa zbożowa,
  • nieduże ilości przypraw łagodnych i ostrych.

Kto nie może stosować diety bogatoresztkowej?

Dieta bogatoresztkowa jest z reguły korzystna, ale jak się okazuje, nie dla wszystkich.

Nie zaleca się jej osobom cierpiącym na stany zapalne żołądka, trzustki, dróg żółciowych i jelit.

Nie mogą jej stosować ci, którzy mają chorobę wrzodową żołądka, czy dwunastnicy.

Dieta bogatoresztkowa jest nieodpowiednia dla dzieci.

Warto podkreślić, że błonnik ogranicza wchłanianie się witamin, a te przecież szczególnie w przypadku dzieci są bardzo ważne.

Dieta ubogoresztkowa

Dieta ubogoresztkowa to nic innego jak dieta, która jest uboga w błonnik. Pełni funkcję diety leczniczej. Zaleca się ją w chorobach zapalnych jelit.

Warto w tym przypadku pamiętać, że jedynie dieta uboga w błonnik nie podrażnia błon śluzowych jelita, a to z kolei nie przyczynia się do stanu zapalnego.

Dieta ubogoresztkowa – na czym polega?

W diecie zdrowego człowieka prawidłowa ilość polisacharydów kształtuje się na poziomie 30-40 g. Zgodnie z zasadami diety ubogoresztkowej zaleca się dostarczanie do organizmu maksymalnie 10 g. Oto kilka zasad:

Zasada 1 – Dieta ubogoresztkowa powinna być wysokoenergetyczna: 2000-3000 kcal dziennie, wysokobiałkowa: 80-120 g dziennie, niskotłuszczowa: 50-70 g dziennie.

Zasada 2 – Na początku zaleca się stosowanie płynnej diety (przez 3-4 dni): słaba herbata, sok z jagód z żelatyną, czy puree z marchwi.

Zasada 3 – Z biegiem czasu można już wprowadzać gotowane mięso, ryby, puree z ziemniaków.

Zasada 4 – Posiłki powinny być gotowane, pieczone w folii lub duszone.

Dieta ubogoresztkowa – jakie produkty spożywać?

Lista produktów, jakie powinno się wprowadzić do codziennego menu w ramach diety ubogoresztkowej, jest również bardzo długa.

Wśród tych produktów można znaleźć takie jak:

  • jasne pieczywo, bułki pszenne, sucharki,
  • mąka pszenna,
  • makaron, kasza manna,
  • chude mleko, biały ser (twaróg),
  • jajka gotowane na miękko,
  • cielęcina, wołowina, indyk, kurczak, szybka drobiowa,
  • dorsz, sandacz, szczupak, pstrąg, leszcz (chude ryby),
  • masło, margaryna, oliwa z oliwek, olej sojowy, olej słonecznikowy i rzepakowy,
  • marchew, szpinak, koper, zielona sałata, pomidor,
  • jabłka, banany, morele, jagody,
  • koper, cynamon, wegeta, odrobina soli,
  • herbata,
  • biszkopty, herbatniki,
  • w niedużych ilościach miód, dżem, wafle, kisiel, budyń.

Kto nie może stosować diety ubogoresztkowej?

Dieta ubogoresztkowa to dieta lecznicza. To oznacza, że zaleca się stosowanie jej tylko u osób chorych (cierpiących na choroby jelit, po zabiegach operacyjnych, w biegunkach będących następstwem zatrucia pokarmowego).

To oznacza, że osoby zdrowe nie powinny stosować tej diety, gdyż nie jest to wskazane.

Podsumowanie

Podsumowując, dieta bogatoresztkowa/ubogoresztkowa jest zalecana osobom chorym. Jednak każdą z nich należy stosować w zupełnie innym przypadku, o czym mówią powyższe informacje.

Trzeba pamiętać, że dieta nie zawsze jest typową dietą odchudzającą. Choć tak wielu osobom się wydaje.

Takie diety najczęściej są zalecane przez lekarzy. Jeżeli zaś specjalista którejś z nich nie każe stosować, nie powinno się tego robić.

Warto mieć na uwadze to, że dieta zdrowego człowieka a chorego zdecydowanie różni się pod względem nie tylko zjadanych produktów, ale również i przede wszystkim pod względem ilości polisacharydów.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *